top of page

אופנה – קיימות – תכלס

Updated: Apr 27, 2023

נכתב על ידי : דליה גרוס, מעצבת, יועצת וחוקרת אופנה בת קיימא.


לכל מי שעוסק או מתעניין בקיימות בשנים האחרונות אופנה היא בהחלט מילה גסה, אני סבורה שעובדה זאת אינה מחדשת לאיש. עם זאת, הבעייה אינה כנראה מובנת לעומקה, אחרת השינוי כבר היה מתרחש.


במאמר זה אנסה להסביר בצורה ממוקדת ובקצרה, מדוע האופנה במתכונתה הנוכחית, מהווה בעיה משמעותית, המאיימת על המשך שגשוגו של כדור הארץ, ואיך אפשר להטות את המסלול בו היא צועדת, לדרך הישר.


חשוב לציין שמאמר זה הוא רק קצה הקרחון ופותח את הדלת להבנת המשמעות של החיבור בין הקיימות ותעשיית האופנה.


מומלץ, ואפילו צריך להמשיך לחקור ולשאול שאלות, בכדי להגן על המערכות האקולוגיות בכדור הארץ, לשמור על סביבה טבעית ונקייה למען כל היצורים החיים וגם לדורות הבאים אחרינו.


הלבוש והאופנה לא צריכים להיות מנוגדים לשמירה על איכות הסביבה והקיימות, אבל כיצד נוכל להמשיך גם להתלבש וגם לשמור על הסביבה?

הצורך של האדם להתלבש הוא בלתי מעורער, ולכן, אנשים תמיד ימשיכו לצרוך אופנה. לאורך ההסטוריה, הלבוש לא היווה בעייה של ממש לאיכות הסביבה. פעם, עד לאמצע המאה ה-18, כל המוצרים היו מיוצרים בעבודת יד – לבוש, חפצים, מזון וכו'...


לשמחתנו, האנושות מתפתחת כל הזמן. המהפכה התעשייתית חוללה שינוי עצום לתעשיית האופנה בזכות מכונות משוכללות המשלבות חדשנות ותבונה אנושית. עולם הלבוש הפך מביגוד שיוצר בעבודת יד לביגוד שניתן לשכפל בצורה מהירה ומדויקת ולייצר בהמוניו.


משם נקפוץ בצורה בוטה מהמאה ה-18 למאה ה- 21! מעל מאתיים שנה מפרידות בינינו אבל בדרך קרו כל כך הרבה דברים חשובים, שהביאונו עד הלום. ומה יש לנו היום? כל אחד וארון הבגדים שלו, לכל אחד סגנון לבוש שונה.


דרך הבגדים אפשר לתקשר, ולהעביר מסרים. על פניו, נראה כאילו הלבוש לא גורם לנזק רב, הרי הוא חיוני, פונקציונלי, משמש ככלי להבעה אינדיווידואליות, לעיתים גם לצורך ציון אירועים חגיגיים, רשמיים, או לאחד קבוצות אתניות, חברתיות, או לציין תרבויות שונות. אך, למרות הייחודיות שנותן לנו הבגד, ישנו סיפור רחב יותר שהלבוש מספר לנו, סיפור השייך לאנושות כולה.


אופנה בת קיימא
אופנה בת קיימא

ארון הבגדים האישי שלנו מכיל בתוכו את סיפור האופנה המהירה.

אז מהי אופנה מהירה והאם היא מזיקה לעולם? איך ניתן לשנות את התסריט? הבגדים שלנו מכילים בתוכם את הסיפור על שרשרת הייצור כולה, ומתוך כך על טיב השפעתה על הסביבה. ראשית, הבה נשכיל:

● תעשיית האופנה היא אחת התעשיות הגדולות בעולם, ומניבה הכנסות שנתיות עולמיות בסך 3 טריליון דולר .

● אם הצמיחה בשוק האופנה תימשך כצפוי, מכירת הביגוד הכוללת תגיע ל-160 מיליון טונות בשנת 2050 - פי שלוש מהמכירות כיום .

● ייצור הביגוד הוכפל ב-20 השנים האחרונות.

● תעשיית האופנה העולמית מעסיקה יותר מ-300 מיליון איש לאורך שרשרת הייצור שלה .

● ההערכה היא שכחצי מיליון טונות של סיבי מיקרו-פלסטיק נפלטו במהלך שטיפת טקסטיל על בסיס פלסטיק (כמו פוליאסטר, ניילון או אקריליין) למערכות הביוב כשפכים ומגיעים לסביבה הימית ​​מדי שנה.

● בשנת 2015, פליטות גזי החממה מייצור טקסטיל הסתכמו ב -1.2 מיליארד טונות של CO2, יותר מפליטות גזי החממה של כל הטיסות הבינלאומיות והספנות הימית יחד .

● נכון לנתונים משנת 2015, פחות מ- 1% מהחומרים המשמשים לייצור בגדים ממוחזרים לבגדים חדשים, הפסד של חומרים בשווי של יותר מ- 100 מיליארד דולר בשנה .

● ההערכה היא, כי למעלה ממחצית מהפריטים הנכללים באופנה המהירה נזרקים בתוך פחות משנה.

● ע"פ הערכות, מסתמן כי 80% מחברות האופנה באירופה ובצפון אמריקה יהיו במצוקה כלכלית בשל ההסגר הגלובלי עקב מגיפת הקורונה.

כצרכנים, הדרך שלנו להשפיע היא דרך לקיחת אחריות על הרגלי הצרכנות שלנו!


כמה טיפים להמשך הדרך:

● הפסיקו לקנות מוצרים ברשתות אופנה שמתעלמות מקיימות - חברות אופנה שלא מתייחסות בצורה כזאת או אחרת לאיכות הסביבה לא צריכות להמשיך להתקיים. המשיכו לצרוך רק מחברות שמכבדות את העולם שלנו. בישראל כיום לא קל למצוא חברות אופנה שמתייחסות לאיכות הסביבה בצורה מפורשת, נסו למצוא מידע בכל אתר ואפילו שלחו מייל לשירות הלקוחות כדי להציף את הדרישה.

● העדיפו לבוש שמקורו מן הצומח על פני לבוש סינטטי או מהחי. שימו לב! עניין זה שרוי במחלוקת, בשנים האחרונות ישנם חידושים רבים בתחום הלבוש הסינטטי, כיום ישנו גם לבוש מטקסטיל סינטטי ממוחזר, ואפילו פיתוחים המאפשרים להפריד טקסטיל שמכיל סינטטי וצומח יחדיו. אך תמיד כדאי להניח שהעולם לא צריך לייצר עוד מוצרים סינטטים. יש מספיק עד להודעה חדשה.PYRATEX®, TENCEL נחשבות כיום לאיכותיות לסביבה בגלל הרכב הטקסטיל שמקורם ממוחזר או ממקורות טבעיים. בחירת חומרי גלם עם התחשבות ב"סוף החיים" של המוצר היא עקרון מנחה בעיצוב מוצר בר קיימא על פי עקרונות הכלכלה מעגלית.

● הפחיתו בצרכים האופנתיים שלכם, האם אתם באמת צריכים עשרים חולצות בארון? סגלו לעצמכם חיים יותר מינימליסטים, זה יביא לכם הרבה יותר אושר מבגדים לא שימושיים בארון.

● התייחסו לתעודות והוכחות שיש על הבגדים, אל תאמינו ל"כביסה הירוקה" (Greenwashing), בדקו, והתבוננו מה עומד מאחורי הלבוש שלכם.

● קראו מה כתוב על התגיות של הבגדים שלם:

◄ מאין באו? נסו לדמיין מי האנשים שעמלו בשבילכם, האם הם מקבלים תנאי מחייה שאתם הייתם מוכנים לחיות בהם?

◄ מהו הרכב הבד? האם סוודר הצמר עשוי מצמר אמיתי? אם כן, חשבו האם הכבשה גדלה בחוות חופש, או שמא חוותה התעללות. ואם הצמר סינטטי ולא ממוחזר- חישבו, האם אתם באמת צריכים את זה?

● חפשו בגדים בחנויות יד שנייה, מה שאתם לא חייבים חדש תוכלו למצוא בחנויות יד שנייה, שווקי החלפת בגדים, או החליפו בגדים עם חברים. יש כל כך הרבה בגדים נטושים שמחפשים בית חם, עזרו להם!

● קחו יוזמה! למעשה תעשיית האופנה לא יודעת איך להתמודד עם כל הבגדים שהיא מייצרת, יקח זמן עד שחברות אופנה יכניסו מיחזור, תיקון ושכלול למודל העסקי שלהם, ובינתיים אנחנו זורקים את הבגדים. לכן, עד שזה יקרה אנא נסו לחשוב איך אתם יכולים לתקן ולשכלל את הבגדים שלכם שיתאימו לצרכים שלכם ועל הדרך תוכלו לתת להם את הטאץ' האישי שלכם! יוטיוב מלא בסרטוני DIY שמסביר איך לעשות כמעט כל דבר שיעלה לכם למח.

● מקורות מומלצים:

חברות אופנה שעושות את זה כמו שצריך:

Pategonia

Ecoalf

Stella maccartney

Levi’s

Reformation

Unarmedangels

סרטים וסדרות דוקו:

Minimalism a documentary about the important things

Tidying up with Marie Kondo

Riverblue

The truth cost

Mission blue

There’s something in the water

Chasing coral

Home

A plastic ocean

יוטיוב:

כיום, לא קל למצוא חברות אופנה שהן 100% איכותיות לסביבה. כמובן שיש כמה חלוצות בתחום, אבל המרחק בין העולם האוטופי שבו כל בגד מיוצר באופן שאינו פוגע בסביבה לאורך כל שרשרת הייצור שלו, לבין העלייה במודעות, היא עדיין רחוקה.


אין לנו זמן לתהליכים שלוקחים שנים, הבה ננצל את תקופת המעבר הזאת בין מגיפת הקורונה לשיבה לחיינו הנורמטיבים. זוהי תקופה שבה האנושות כולה עשתה שינוי קיצוני בחיים, לא הייתה ברירה אחרת. העולם כולו מאחד כוחות בצורה כזאת או אחרת כדי לשמור על יקירינו.


זה מראה לנו שהאדם יכול לעשות שינוי בשנייה אחת, גם לחץ חברתי (חיובי) יכול לסייע במידה כזאת או אחרת להבאת שינוי. אנחנו משפיעים ומושפעים אחד מהשני ויש לנו את הכוח רק אם נרצה ונבין מספיק.


כדי לרצות לשנות אנו צריכים להבין שגם כמו וירוס הקורונה שמאיים על האנושות כולה, גם עניין הקיימות מאיים עלינו, לא רק על האנושות כולה, אלה על כדור הארץ כולו- על החיות, על מזג האוויר, ההרים, המים והאוויר.


אם אנו רוצים עולם שבו הצאצאים שלנו יחיו באושר, בריאות ושגשוג, אנחנו צריכים לרכוש ידע חדש. למעשה, לקרוא לידע הזה "חדש" תהיה טעות, כי הידע תמיד היה שם, אנחנו פשוט צריכים להיזכר קצת מה שהאנושות הספיקה לשכוח. לחיות בעולם שהוא 100% איכותי לסביבה הוא לא עולם אוטופי.


סרטים כמו "אווטאר" ואחרים יכולים להיות המציאות שלנו, אנו יכולים להגיע אפילו למחוזות שהאנושות לא דמיינה, אבל זה רק בתנאי שנשנס מותניים ונפסיק לזהם.

חשוב להבין שלנו כצרכנים יש כח רב! כמו בתחומים אחרים, גם תעשיית האופנה מייצרת "בשבילנו". החברות אוספות מידע על הצרכים, הרצונות וההעדפות של כל אחד מאיתנו. אם נשנה הרגלים ומנהגים, הן ישנו איתנו את הדרך.


לכן, אנא הבינו שכל רכישה שלכם יכולה לעשות את השינוי, כמו שאנו משתפים פעולה כאנושות כדי למנוע את התפשטות וירוס הקורונה, כך אנו צריכים לשתף פעולה צרכנים, תעשיית האופנה וכל התעשייתיות היצירתיות למטרה משותפת זו- הפסקת הזיהום הסביבתי.


אם כל אחד מאיתנו יפנים ויממש את הטיפים הנ"ל נעלה יחד על הדרך הנכונה!

Recent Posts

See All
bottom of page