בזכות משבר האקלים צצות להן מדי יום יוזמות חדשות, רעיונות עולים ומתגבשים, חיבורים עם אנשים טובים דרך המאבק חוצה הגבולות והימים על הבית המשותף. והדברים קורים מהר, מהר מכפי שמערכות ציבוריות יכולות להשתנות. לשמחתנו, ישנן הזדמנויות רבות לחולל שינוי, להעלות מודעות, להגיע אל הלבבות…
אחד הערוצים הטובים ביותר להשפעה הוא החינוך. במערכת חינוך, בין אם היא פורמלית או שאינה כזו, נמצאים אנשים (בינתיים), בשני הצדדים - תלמידים ומורים. במקום הנכון, בזמן הנכון, הם יכולים ללמוד אלו מאלו, גם את מה שלא נמצא ברשימת מקצועות הליבה, או לא "מוכתב מלמעלה", אלא על בסיס הקשר האנושי בין תלמיד למוריו.
אם יש לכם הזדמנות כזו להשפעה, לשינוי, נצלו אותה.
בבתי ספר רבים ישנם מורים "משוגעים" לדבר, וגם הורים שניתן להם המקום לעזור לחולל שינוי.
בשורות רבות יכולות לצאת ממוסדות החינוך: שימוש בכלים רב פעמיים באירועים ובטיולים, ירידי קח תן, שוק החלפת תחפושות ועוד. היום אתמקד בפעילות חווייתית שיכולה לשמש בהפסקות פעילות, באירועים סביב חגים, או ב"סתם" שיעורים:
פעילויות יצירה:
ראשית, ניתן ליצור קשר עם הורים מביה"ס שהם בעלי עסקים ה"מייצרים" פסולת הניתנת לשימוש ע"י ילדים - שאריות בדים, עץ ועוד, מיכלים שיכולים להפוך לעציצים ועוד.
עציצי סקולנטים מצנצנות זכוכית משומשות:
סקולנטים הם צמחים בשרניים, ניתן להרבות אותם בקלות רבה מייחורים (פשוט לוקחים "עלה", או חתיכת גבעול), והם זקוקים למעט מאד מים. בקיצור, צנועים. אבל כשהם פורחים…. וואו… פרחים מיוחדים, ראוותניים ומפתיעים כל כך!
כל מה שצריך זה: צנצנת קטנה מזכוכית, חופן קטן של אבני טוף/חצץ/חלוקי נחל/צדפים (בקיצור, מה שיש בערוגה), מעט אדמה, וייחור מסקולנט כלשהו.
אופן ההכנה:
"מרפדים" את הצנצנת בשכבת אבנים, מעל ממלאים באדמה, בה שותלים את הצמח. זה הכל! הצנצנת השקופה תאפשר לנו לראות את מצב המים. אין צורך למלא אותה במים. השקו את הצמח אחת למספר ימים/שבוע, או יותר בהתאם לצורך (הסקולנט מצטמק כשהוא צמא, ונרקב כשהוא מוצף).
עששיות מקופסאות פח:
קחו קופסת פח משומשת (קופסת שימורים, תחליף חלב, נס קפה), מלאו אותה במים והקפיאו.
כשהקופסה מלאה בקרח, קחו מגבת (להגנה על האצבעות מפני הקור ומפני שפת הקופסה), פטיש ומסמר גדול. חוררו את הקופסה בעזרת הפטיש והמסמר, לפי דוגמה שמוצאת חן בעיניכם, ובסיום הכינו ידית נשיאה מחוט ברזל, הציבו נר בתחתית הקופסה, הדליקו אותו והרי לכם עששית דקורטיבית.
חיות מתרמילי עצים:
הכינו עם הילדים ציפורים מתרמילי מכנף, חתולי ים מתרמילי סיגלון או כל חיה אחרת מכל תרמיל שהוא, כיד הדימיון.
מוביילים ומנדלות מחומרי טבע (או מפסולת שנאספה בחצר ביה"ס):
הכל הולך - תרמילים, עלים, אבנים, נוצות, שבלולים ריקים ועוד.
חומרים למחשבה:
הכינו תפזורת או שאלון מקיים
משחקי שולחן מקיימים:
הכינו מבעוד מועד (או כפעילות יצירה בפני עצמה) - לוחות איקס-עיגול מקרטון (3X3), ואבני משחק מאבנים צבועות בשני צבעים, או חומרי טבע שונים - אבנים, תרמילים, חרצנים, קליפות הדרים ועוד.
סולמות וחבלים לחיזוק ושינוי הרגלים: הכינו מלוח קרטון טבלה למשחק "סולמות וחבלים". תנו לתלמידים לבחור מי הנציג שלהם - אבן, חרצן, פקק.
סמנו מראש משבצות בהן יש אופציה לעלות (בסולם) או לרדת (בחבל). בכל משבצת כזו - שאלה/משפט "התנהגותיים": "בכל פעם שאני יוצא מהחדר אני: א. מכבה את האור, ב. לא בודק האם כיביתי את האור", "כשנמאס לי ממשחק אני: א. זורק אותו לפח, ב. מוסר אותו לאחרים", ועוד. אם הילד נוהג לעשות את הדבר המיטיב עם הסביבה, הוא יעלה בסולם, ואם הוא לא, הוא ירד בחבל, כדי לחשוב על זה שוב… ניתן כמובן גם להכין משבצות "פתוחות" בהן אחד המשתתפים ישאל את הילד שאלה, או שהילד ימציא בעצמו משפט מקיים…
פעילות בחצר:
תופסת "חומרים" - באותו הסגנון של תופסת צבעים - התופס יכריז על חומר - עץ, פלסטיק, בד, טבע, או לחילופין - מתכלה או לא מתכלה, וכל השאר מחפשים את החומר בכדי לגעת בו.
סיור להיכרות עם צמחי הבר הגדלים בביה"ס - בשולי המגרש או בין אבני מדרכה, בין הצמחים בגינה. בהכנה מוקדמת אפשר להכין כתבי חידה ולהחביא רמזים בסביבתם.
יש לכם רעיונות נוספים?
שתפו אותנו!
מקסים! רעיונות פרקטיים לביצוע
וואו. רעיונות מעולים!!