אז כפי שציינתי, בעודי מנסחת מתכון לחמוצים, קיבלתי שיחת טלפון ממספר בלתי מזוהה.
כשעניתי, הסתבר שבקצה השני של הקו (עוד יש דבר כזה, קו?! פיזי?... אולי נכון לומר יותר - מעברה האחר של ה.. אנטנה?, אבל לענייננו -) כיחכח בגרונו מוקדן/איש מכירות של חברה גדולה ומוכרת בתחום ברי המים הביתיים.
אותו איש מכירות, אדיב ככל אנשי המכירות, מבשר לי שבחלוף 9 (!!!) שנות שימוש באותו מכשיר (אלליי! אני זוכרת את הרגע בו נכנס לביתינו אי שם בעשור הקודם), החברה מציעה לי בזאת להחליף ולשדרג אותו לאחד חדש, בתנאים אטרקטיביים כמובן, ועד הבית, וללא דמי משלוח ובלה בלה בלה.
אבל, רגע
רגע
רגע
המכשיר עובד, כביום הגיעו אלינו (כולל מעבר של 4 בתים). מוצב לו אחר כבוד על השיש במטבח, הוא כבר ממש בן משפחה, חוגג איתנו ימי הולדת, חגים וקבלות שבת, חולק איתנו ימי שגרה, חורפים וקייצים, אז... תגידו לי אתם, במקום שאותה חברה מאאאד מפורסמת, תתגאה באריכות ימי מוצריה - היא רוצה ש"אשדרג", כלומר, שאחליף, כלומר.........
שאזרוק אותו לפח!!!!
אני מבינה, שזה לא כלכלי לייצר מוצרים שאינם מתקלקלים (טפו טפו טפו).
אני מבינה, ש"חדש" מפתה פלח לקוחות, כלשהו.
אבל אני גם מבינה, שלקוחות רבים "נופלים" בפח (האשפה!) של אנשי המכירות, וכנראה שאת הלקוח הבא ברשימה הוא כנראה יצליח לפתות ל"שדרג".
נכון מאוד! וזה קורה עם עוד הרבה מוצרים וחומרים. את זה צריך לפרסם ולהטמיע בתרבות שלנו. שימוש חוזר וכמה שפחות זבל או למחזר למחזר
הבעיה היא מערכת הייצור. אם זה היה מישהו בחנות קרובה אלייך שמייצר את הפילטר מים בעצמו ובצורה פשוטה, היה לו רווחי שיהיה לו קהל לקוחות שייתן להם שירות תיקונים. אבל בגלל שהכל היום מהונדס כל כך לעומק, וכוח אדם עולה כנראה יותר מפס ייצור, זה פשוט בלתי אפשרי. היום כל מוסכניק צריך לימודי תכנות כדי אפילו לאבחן בעיה באוטו, ורק ההכשרה מייקרת את העבודה, שלא לדבר על הציוד הספציפי שנחוץ לעבודה כזאת.
יש המון בלוגים וסרטונים שמראים איך אפשר לתקן לבד פלאפונים ומכשירי חשמל. זה לא תמיד פשוט אבל אפשרי.
בכלכלה מעגלית אחד מהאלמנטים לשינוי המערכת הקיימת כיום(ייצור-צריכה- זריקה) הוא "מכירת שירות" ולא מכירת מוצר. כלומר נניח חברה של מנורות תפסיק למכור לך את המנורות שלה אלא "אור" מה זה אומר ? במקום שהם ימכרו מוצר שהאינטרסט שלהם הוא שיעבוד טוב אבל עם תאריך תפוגה כמו שכולנו מכירים מהרבה תחומים-הם ימכרו לך אור משמע האינטרס שלהם יהיה ליצר את המנורה הטובה ביותר שיש , העמידה והחסכונית ביותר שיהיה ניתן לתקן אותה במידה ויהיה בעיה. ואז את מבחינת כצרכן משלמת במצטבר פחות כסף באופן שנתי על מנורה/טלפון/בר מים והחברה הייצרנית מקבלים בחזרה את המכשיר. למה הם צריכים את המכשיר? לי הערכות איסוף ושימוש במוצר כחומר גלם יכול לחסוך סביב 40% מעלות חומרי הגלם! בנוסף נוצר אלמנט שיווקי ויחסים שונים מול הלקוח. חברה שהתחילה לעשות זאת עם לקווחות שלה היא אפל (טלפונים וכל אלה) כאשר היא משכירה את הטלפונים באופן חודשי, וכל שנה אתה אוטומטית מקבל את הגירסה הכי חדשה שלהם. וככה כולם מרווחים- הסביבה, היצרן והצרכן
אחת הצרות הגדולות של תקופתנו, משדרגים כל הזמן! בגדים, ניידים, רכבים ומה לא. כמוני כמוך!